Iraq to grow faster than India and China: Obama

"In the coming years, it's estimated that Iraq's economy will grow even faster than China's or India's. With oil production rising, Iraq is on track to once again be one of the region's leading oil producers," Obama said at a joint news conference with visiting Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki. 

Obama said as in the coming days the last American soldiers will leave its borders, Iraq is now forging new ties of trade and commerce with its neighbours and Iraq is assuming its rightful place among the community of nations.

"For the first time in two decades, Iraq is scheduled to host the next Arab League summit. And what a powerful message that will send throughout the Arab world," he said. 

"People throughout the region will see a new Iraq that's determining its own destiny, a country in which people from different religious sects and ethnicities can resolve their differences peacefully through the democratic process," he said, adding that the US will a long-term partnership with Iraq.

Iraq to grow faster than India and China: Obama

"This is in keeping with our strategic framework agreement, and it will be like the close relationships we have with other sovereign nations," he said. 

"This is a historic moment. A war is ending. A new day is upon us. And let us never forget those who gave us this chance: the untold number of Iraqis who've given their lives; more than 1 million Americans, military and civilian, who have served in Iraq; nearly 4,500 fallen Americans who gave their last full measure of devotion; tens of thousands of wounded warriors and so many inspiring military families," Barack Obama said. 

The Iraqi Prime Minister said that the relationship with the US will not end with the departure of the last American soldier. 

"It only started when it was signed in 2008, in addition to the withdrawal treaty, the strategic framework agreement for the relationship between our two countries," he noted. 

"Iraq now has become reliant completely on its own security apparatus and internal security as a result of the expertise that it gained during the confrontations and the training and equipping, but it remains a need of cooperation with the United States of America in the security issues and information and combating terrorism and in the area of training and the area of equipping which is needed by the Iraqi army, and we have started that," the Prime Minister said.

Iraq to grow faster than India and China: Obama

Meanwhile the Obama Administration on Monday notified to the Congress of its intent to sell Iraq a second tranche of 18 F-16s. 

"This sale is another indication of the continuing US-Iraqi security relationship and cooperation. It also illustrates the progress Iraq has made in providing for its own security, and its determination to protect its sovereignty and independence," a senior Administration official said. 

Responding to questions, Obama said the US will be working to set up effective military-to-military ties that are no different from the ties that it has with countries throughout the region and around the world. 

"The Iraqi government has already purchased F-16s from us. We've got to train their pilots and make sure that they're up and running and that we have an effective Iraqi air force. You know, we both have interests in making sure that the sea lanes remain open in and around Iraq and throughout the region. And so there may be occasion for joint exercises," he said. 

"We both have interests in counter terrorism operations that might undermine Iraqi sovereignty, but also could affect US interests. And we'll be working together on those issues," Obama said. 

Source: PTI

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Iraq berkembang lebih cepat daripada India dan China: Obama

Sebagai Iraq bergerak ke hadapan di jalan pengasuhan semula dan Pemulihan ekonomi dengan berakhirnya bebek dan Penarikan balik tentera Amerika dari negara ini, ia dijangka berkembang lebih cepat daripada kedua-dua Gergasi Asia, India dan China, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berkata pada hari Isnin, .


"Dalam tahun-tahun akan datang, ia dianggarkan bahawa ekonomi Iraq akan berkembang malah lebih cepat daripada itu China atau India. Dengan Belanja minyak meningkat, Iraq adalah di landasan yang betul untuk sekali lagi menjadi salah satu pengeluar minyak terkemuka di rantau ini," Obama berkata pada sidang berita satu bersama dengan melawat Perdana Menteri Iraq Nouri al-Maliki.

Obama berkata pada hari-hari akan datang, Askar-Askar Amerika lalu akan seneng sempadannya, Iraq kini menjalin Perhubungan perdagangan dan Perniagaan dengan negara-negara jiran dan Iraq menganggap''Padi''bermakna tempat yang SAH di kalangan masyarakat negara-negara yang baru.

"Buat pertama kali dalam tempoh dua dekad, Iraq dijadualkan untuk menjadi tuan rumah sidang kemuncak Liga Arab yang Seterusnya>. Dan apa mesej yang kuat yang akan menghantar di seluruh dunia Arab," katanya.

"Orang di seluruh rantau ini akan melihat satu Iraq baru yang yang Menentukan nasibnya sendiri, satu negara di mana orang-orang dari mazhab-mazhab yang berlainan etnik dan agama boleh menyelesaikan perbezaan mereka secara aman melalui proses Demokrasi," katanya, sambil Menambah bahawa AS akan Tempoh penghunian panjang perkongsian dengan Iraq.


"Ini adalah selaras dengan Perjanjian rangka kerja Strategik kami, dan ia akan menjadi seperti Perhubungan rapat kita dengan negara-negara lain yang berdaulat," katanya.

"Ini adalah suatu peristiwa bersejarah bebek adalah yang berakhir hari baru kepada kita Dan biarlah kita tidak pernah Lupa orang-orang yang memberikan kita peluang ini: .. Nombor terperi Iraq yang telah diberi hidup mereka; lebih daripada 1 juta rakyat Amerika, tentera dan orang awam, yang telah berkhidmat di Iraq; bersukacita 4500 Amerika jatuh yang memberikan langkah terakhir mereka penuh kebaktian, berpuluh-puluh ribu Pahlawan-Pahlawan yang cedera dan begitu banyak Inspirasi keluarga tentera, "Barack Obama berkata.

Perdana Menteri Iraq berkata bahawa Perhubungan dengan Amerika Syarikat tidak akan berakhir dengan pemergian seorang tentera Amerika yang lalu.

"Ia hanya bermula dll sila e-mail ke webmaster@pidra-indonesia.org ia telah ditandatangani pada tahun 2008, sebagai tambahan kepada Perjanjian Penarikan balik, Perjanjian rangka kerja Strategik bagi Perhubungan antara kedua-dua negara kita," beliau berkata.

"Iraq kini telah menjadi bergantung sepenuhnya pada BarTool Keselamatan sendiri dan Keselamatan dalam negeri sebagai hasil kepakaran yang diperoleh daripada Semasa konfrontasi dan latihan dan melengkapkan, tetapi ia masih perlukan kerjasama dengan Amerika Syarikat dalam isu-isu Keselamatan dan maklumat dan memerangi keganasan dan di rantau latihan dan melengkapkan kawasan yang diperlukan oleh tentera Iraq, dan kami telah Mula bahawa, "kata Perdana Menteri.


Sementara itu, Pentadbiran Obama pada hari Isnin, diberitahu kepada Kongres n terindah terutama untuk keterampilan menjual Iraq tranche kedua 18 F-16.

"Jualan ini adalah satu lagi Penanda yang berterusan Keselamatan as-Iraq Perhubungan dan kerjasama. Ia juga menggambarkan Kemajuan Iraq telah dibuat dalam menyediakan untuk Keselamatan sendiri, dan keazaman untuk mempertahankan Kemerdekaan dan Kedaulatan," kata seorang pegawai Kanan Pentadbiran.

Menjawab soalan, Obama berkata Amerika Syarikat akan berusaha untuk menubuhkan berkesan Perhubungan tentera-tentera yang tidak berbeza dari ikatan bahawa ia telah dengan negara-negara di seluruh rantau ini dan di seluruh dunia.

"Kerajaan Iraq telah membeli F-16 dari kami. Kami telah ada untuk melatih juruterbang mereka dan memastikan bahawa mereka sedang dan berjalan dan bahawa kita mempunyai Angkatan Udara Iraq yang berkesan. Anda tahu, kami kedua-bandar ini ak mempunyai kepentingan dalam membuat memastikan bahawa laluan laut Terbuka masih di dalam dan sekitar Iraq dan seluruh rantau ini. Oleh itu, mungkin ada kesempatan untuk latihan bersama, "katanya.

"Kami sama-sama mempunyai kepentingan dalam operasi keganasan kaunter yang mungkin menjejaskan Kedaulatan Iraq, tetapi juga boleh menjejaskan kepentingan AS. Dan kita akan bekerja bersama-sama ke atas isu-isu," kata Obama.

Source: PTI